LUKÁCS- ÖZSÉB-PÁL

SZENT LUKÁCS EUSZÉBIUSZ-ÖZSÉBIUSZ
EVANGÉLISTA-ÖRÖMHÍRHOZÓ
 
 

A keresztény hagyomány szerint a harmadik evangélium és Az apostolok cselekedetei című kanonikus bibliai könyv írója.

Az evangélisták írták az Újszövetségben olvasható négy kanonikus evangéliumot. Az evangéliumok Jézus születését, életét, szolgálatát, halálát és feltámadását írják le. Az Újszövetségben az evangélium (örömhír) szó elsődleges jelentése kifejezetten a Jézus által hirdetett üzenet. ARÁMI NYELVEN ÍRÓDOTT EREDETILEG, később fordította/ták le görögre.

SZENT LUKÁCS Euzébiusz ókeresztény író szerint a szíriai ANTIOCHIÁ-ból származik pogány görög nemzetiségű családból. Orvos volt, de széleskörű irodalmi műveltséggel is rendelkezett, ami egy kicsit a tanultságával járt együtt. Egész életén keresztül nőtlen maradt.

 

Körülbelül 40 körül tért meg, nem az első keresztények közt, mert az első keresztények (akik Szent István(nem a király) diakónus vértanúsága után menekültek el) csak a zsidók közt hirdették az evangéliumot. Később jöttek más keresztények Ciprusból, Cirenéből. Ezek már a görögökhöz is szóltak. 10  évvel később Lukácsot már Szent Pál kíséretében találjuk. Tanítvány, barát és munkatárs volt, talán még háziorvos is.

Szent Lukács, aki mint orvos különös részvéttel nézte a beteg embert, mint evangélista észrevette, hogy a Megváltó maga is orvos, sőt, ő az Orvos, aki a beteg emberiségnek meghozta a gyógyulást, a megváltás művének végrehajtásával. Úgy mutatja be evangéliumában az Emberfiát mint a betegek gyógyítóját, a bűnöket megbocsátó Irgalmat, aki az emberek között Isten jótéteményeit árasztja és az irgalmasság evangéliumát hirdeti.

A Legenda Aurea szerint maga a Lukács-evangélium is gyógyít, mégpedig háromféleképpen: 

-sebeket gyógyít azáltal, hogy a megtört szívűeknek hirdeti a megváltást; 
-erősít azáltal, hogy elmondja az örömhírt; 
-megőriz az újabb romlástól azáltal, hogy közli az isteni törvényeket és evangéliumi tanácsokat.

TROASZ-ban csatlakozott Szent Pálhoz ( nem a később említett remetéhez, hanem SAUL-hoz), annak második missziós útjához. Egész Filippi városáig vele tartott. Valószínűleg itt maradhatott Filippiben 52 körül, hogy a fiatal egyházközséget segítse. Amikor Pál 57-ben ismét meglátogatta Filippit, Lukács megint csatlakozott hozzá, elkísérte egészen Jeruzsálemig. Itt, Jeruzsálemben Pált letartóztatták, és CEZÁREÁBA vitték. Lehetséges, hogy Lukács ekkor is vele volt, de amikor az Apostolt RÓMÁBA szállították, Lukács oda IS ELKÍSÉRTE.

Római tartózkodása alatt írta meg EVANGÉLIUM-át, egy előkelő ismerősének, Teofilnak ajánlva. Az evangélium megírásához mindennek alaposan utánajárt, ezért nagyon sok olyan eseményt és részletet is leír, ami máshol nem található (Angyali Üdvözlet, Mária Erzsébetnél, a gyermek Jézus, az irgalmas szamaritánus, a hamis sáfár, a gazdag ember és Lázár, a farizeus és vámos imája, a vérrel verítékezés, a tékozló fiú, stb., stb.). Ezek az értékes részek megmutatják Szent Lukács csodálatos lelki tulajdonságait.

Ott volt Rómában 60 körül Szent Pál kiszabadulásakor is. Ekkorra már megírta második nagy művét is, az APOSTOLOK CSELEKEDETEI-t. Ebből ismerjük a születő Egyház életét Pál kiszabadulásáig. Ezt a könyvet is Teofilnak ajánlotta, ezt is elsősorban a pogányságból megtért keresztényeknek szánta.

Pált nem kísérte el a spanyol útjára, valószínűleg fontos megbízatással kellett elutaznia Rómából.

Pál második fogsága idején is az Apostollal volt, ezt Pál örömmel írja Timóteusnak. A vesztőhelyre is elkísérte Lukács. Bizonyos, hogy a hűséges munkatárs jelenléte még nagyobb erőt adott Pálnak nehéz helyzetében.

Élete további alakulásáról nem sokat tudunk. Sokféle hagyomány van róla. Valószínűleg Dél-Görögországba ment, Achájába. Ott PÜSPÖK volt élete végéig. Valószínűleg Patarában szenvedett vértanúhalált, körülbelül 70-ben. Teste sokáig Tébében (THÉBÁBAN) nyugodott, 357-ben vitték maradványait Konstantinápolyba.

https://www.katolikus.hu/szentek2/SZENTEK/00000178.HTM

Lukács az orvosok védőszentje, de a festők is védőszentjüknek tisztelik. Van egy 6. századból származó hagyomány, amely Lukácsot mint festőt említi. Eszerint a Szűz Anyát állítólag megfestette volna. 

 

Képtalálat

Rómában, de Cz(stochowában a pálosoknál is mutatnak Lukácsnak tulajdonított Mária-képet. A legenda alapja Lukács nagyon finoman megrajzolt Mária-képe. (Vajon miért festett Fekete Madonnát? És ez miért annyira fontos a pálosknak? )

FEKETE MADONNA - itthon Mo-n 

Az írott források szerint Szent Lukács Kr. u. 70 tájékán 84 éves korában hunyt el. Elaeában - mely a peloponnészoszi félszigeten van - keresztre feszítették, állította Hippolütosz (ellenpápa). 
Más forrás Beda Venerabilis Törökországot jelöli meg halála helyszínéül. 
Ismét más forrás szerint: 84 éves korában PATRAS- ban, ACHÁJA városában vértanúhalált szenvedett.

Azonban általánosan elfogadott, hogy a GÖRÖGORSZÁGI THÉBÁBAN temették el.

Itt nyugodott egészen 356(?)-ig, amíg I.CONSTANTINUS római császár EL NEM VITETTE a konstantinápolyi Szent Apostolok templomába, ahova - császári rendelet szerint - az összes apostolok földi maradványait temették volna. 
(Miért vitette el Konstantinusz? 286 évig jó volt, hogy Thébában volt? Miért kellett egyszer csak Konstantinápolyba vinni? )

Képtalálat a következőre: „saint lucas”

...............................................................

 

(NIKOMÉDIAI EUSEBIUS (? – 341) ÓKERESZTÉNY PÜSPÖK, aki a 3. század végén és a 4. sz. első felében élt és működött.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nikom%C3%A9diai_Euszebiosz

ANTIOCHIÁ-ban tanult. Éles eszű ékesszóló, de nagyravágyó ókeresztény püspök volt. A később "eretnek" tanná nyilvánított arianizmus nagy védője volt és ő nyerte meg e tanok számára Nagy Konstantin római császár nővérét is.

Nicomedia ariánus püspökeként Eusebius nevelője és gyámja, anyai ágról rokona volt Flavius Iulianusnak, a leendő római császárnak, azaz CONSTANTINUS-nak, aki 338-ig valószínűleg Nicomedia városában élt.

EUSEBIUS 338-tól haláláig, 341-ig KONSTANTINÁPOLY PÜSPÖKE lett – Gyóntató Pál püspök száműzetése után.

I. vagy NAGY KONSTANTINT röviddel halála előtt az ariánus eretnek püspök, EUSEBIUS KERESZTELTE meg.)

Konstantin császár : 272-337-ig

DE van még egy EUSZEBIUSZ :

Képtalálat a következőre: „nikomédiai euszebiosz”

"KAISZAREIA-i Euszebiosz (ógörögül: Εὐσέβιος τῆς Καισαρείας Euszebiosz tész Kaiszareiász, latinosan CAESAREA-i (Cezáreai)  Eusebius, 265 körül – 339 májusa) (Pilátus és Heródes is Cezáreában székelt)
keresztény történetíró és PÜSPÖKE a Római Birodalomhoz tartozó PALESZTINAI Kaiszareiának -azaz CEZÁREÁNAK. (CAESAREA/CEZÁREA Maritima). A kereszténység első három századának történetét nagyrészt az ő Egyháztörténetéből ismerjük.
A hagyomány azt tartja, hogy Euszebius nagy hatással volt Nagy KONSTANTIN-ra, de Timothy D. Barnes szerint egy másik Eusebius volt az, nikomédiai Euszebiosz.    

325-ben az első nikaiai zsinat ugyan elítélte Euszebiosz szentháromságtanát, ez mégsem járt azzal, hogy háttérbe szorult volna, mert a zsinaton jelentős közvetítő szerepet kapott."

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kaiszareiai_Euszebiosz

Akkor most vissza Lukácshoz-

A VIII-IX. században szállították át PADOVÁBA , feltehetően a bizánci képrombolások miatt, Iulianus uralkodása idején.

A CSONTVÁZ (FEJ NÉLKÜLI !!! ) 1177 óta pihen a padovai bazilikában.

Innen a KOPONYÁT 1354-ben IV. Károly német-római császár vitette birodalma központjába, PRÁGÁBA.

Vagy: FEJÉT Nagy Szent Gergely pápa RÓMÁBA vitette Szent András templomába. Mások szerint PRÁGÁBA került. (?)

Az olaszországi sírt 1562-ben nyitották fel, majd négyszáz év után, kutatás céljából 1998-ban. 

A szívéhez legközelebb eső BORDACSONTOT 2000-ben THÉBÁBA vitték az eredeti temetési helyére

A SÍR ÉS A CSONTVÁZ LEÍRÁSA

1998-ban megállapították, hogy a sírban egy férfi csontváz található, mely 160 centiméter magas, kora 70 és 85 év között lehetett. Csontjai elvékonyodtak, ezért kissé görnyedt tartású lehetett. Gerincén ízületi gyulladás nyomai fedezhetők fel. Bordáinak íve tüdőtágulásra, légzési nehézségekre utal. 

KOPONYÁJA HIÁNYZOTT, de fogakat találtak az ólom koporsóban. 

Az elemzés eredménye arra utal, hogy a test valószínűleg SZÍR  lehetett, bár a radiokarbon-datálás inkább olyan személyre enged következtetni, aki Kr. u. 300 körül halt meg, Lukács feltételezett halála után 2(?)  évszázaddal.

(Kik is haltak meg  300 körül? NICOMEDIAI ÖZSÉB - 341,  és REMETE SZENT PÁL-341,no meg a másik Özséb is 339-ben)

A PRÁGAI (ezek szerint akkor Prágában volt mégis) diakónus a kutatás színhelyére szállíttatta a Szent Lukácsénak tartott koponyát. 
Először a LEGFELSŐ CSIGOLYÁRA  helyezték, hogy illeszkedik-e. ILLESZKEDETT.

Sőt a PADOVAI SÍRBAN TALÁLT FOGAK is tökéletesen ILLETTEK A PRÁGAI KOPONYÁBA. 

A dolichocephalikus FEJFORMA a korabeli ANTIOCHIAI népességre utalt.

A medence csonton talált pollenminták mediterrán jelleget mutatnak, ami azt jelenti, hogy a holttestet Görögországban temették el.

A GÖRÖG SÍRHELY

2000-ben a padovai püspök személyesen vitte a bordacsontot Görögországba, Thébába, Lukács eredeti sírhelyhez. 
A behelyezéskor azt is rögzítették tényként, hogy a MÁRVÁNYSÍR ÜREGÉBE PONTOSAN BELEFÉRT A 190 cm-es Pádovában őrzött ÓLOMKOPORSÓ.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Luk%C3%A1cs_evang%C3%A9lista
............................................
előbb egy pár adat:
- LUKÁCS -meghalt                    kb. 70           PÜSPÖK ,   SZENT 
- Nicomediai (ÖZSÉB )Eusebius- 341-ben.. PÜSPÖK ...........
- Kaiszeriai (ÖZSÉB) Eusebius-      339-ben...PÜSPÖK ..........
- REMETE SZENT PÁL-                 341-ben................  SZENT 
- BOLDOG ÖZSÉB-                      1270-ben (Boldog) ..SZENT (kéne, hogy legyen)
van itt egy kakukktojás!

LUKÁCS-ÖZSÉB            70----SZENT PÁL - 67 körül

NICOMEDIAI ÖZSÉB   341----REMETE SZENT PÁL-341

BOLDOG ÖZSÉB       1270 ----Balogh nembeli Szécsi PÁL (püspök)

Ha figyelted, mindig van egy ÖZSÉB (Euszebiusz, Eusebius) és van egy PÁL is. 

REMETE SZENT PÁL

Remete Szent Pál - Thébai Szent Pál vagy Anakhoréta Szent Pál gazdag THÉBAI családból származott, 228 körül született. 


(Mindenképpen az egyiptomi Thébába  szeretnék őt helyezni- no de, ha végigolvasod, akkor ez annyira nem is lesz egyértelmű. Egyébként meg sok Théba volt ám, nem csak az egyiptomi.) 


Kiváló képzésben részesült, JÓL ISMERTE A GÖRÖG és egyiptomi irodalmat. A hagyomány szerint 16 évesen elvesztette szüleit, és egyedüli örökösként - nővére már férjnél volt - nagy vagyon birtokosa lett.
Meghalt: 341-ben.(kb 113 évet élt)

"Sok-sok esztendő elmúltával... EMÁNUEL, KONSTANTINÁPOLYI CSÁSZÁR... elhatározta, hogy ennek az idős szentnek (Remete Szent Pálnak)..OSZLÁSNAK NEM INDULT TESTÉT  pedig az említett helyről, ahol Szent Antal a vadállatok ásta gödörben elhantolta, a császári székvárosba, tudniillik Konstantinápolyba viteti, és az általa alapított Periblepta, azaz a Megcsodált Mária szent egyházába elhelyezteti. 

FEJÉT azonban...RÓMÁBA vitték.
 

KI VOLT EZ a/z  eMANUÉL CSÁSZÁR ?

Képtalálat a következőre: „manuel császár”

I. (Nagy) Manuél, magyarosan I. Mánuel, teljes nevén Manuél Komnénosz (görögül: Μανουήλ Α' Κομνηνός, Konstantinápoly, 1118. november 28. – Konstantinápoly, 1180. szeptember 24.) hódításairól ismert bizánci császár (uralkodott 1143. április 8-tól haláláig),

A SZÜLŐK
Képtalálat

II. (Szép) IÓannész császár és PIROSKA-EIRÉNÉ , a magyar SZENT LÁSZLÓ LÁNYÁNAK(Piroska a lánya) a FIA , a Komnénosz-dinasztia negyedik tagja volt eMánuel. Azaz: SZENT LÁSZLÓ UNOKÁJA. 

 

https://hu.wikipedia.org/…/I._Manu%C3%A9l_biz%C3%A1nci_cs%C…

Tehát a test ott volt sokáig...
FEJÉT innen (Konstantinápolyból) RÓMÁBA vitték, ahonnan IV. Károly császár PRÁGÁBA vitte. Innen Karlštein várába került a szent ereklye.

Kapcsolódó kép

1240-ben Remete Szent Pál ereklyéje Velencébe került:

Az Úr megtestesülésének 1240-ik esztendejében, IX. Gergely pápasága és II. Frigyes római császár alatt, Remete Szent Pál csodáinak híre elterjedt, egy bizonyos férfi, az előkelő Jacobus Lorenzo, velencei polgár Velence kikötőjéből Konstantinápolyba ment. Ott Péter testvérnél, az apátnál, és a Megcsodált Szűz Mária kolostor szerzeteseinél okleveles óvadék alatt, ékes stílussal, csodálatos mondatokkal, ügyes beszéddel, nem üres ígéretekkel, szerfelett óhajtott kívánságával elérte, hogy Szent Pál ereklyéit neki adják, amelyeket ujjongó örömmel vitt magával VELENCE- be, s a Szent Julián tiszteletére szentelt templomban nagy tisztelettel elhelyezte, ahol a nép is a neki kijáró tisztelettel vette körül.

A PÁLOSOK nagyon vágytak rá, hogy ŐSATYJUK TESTE náluk pihenjen. 
(csupán azért, mert őt tartották a rend pátrónájának? Miért egy Théba-i remetét választottak? És melyik thébait? Az egyiptomit, vagy a görögöt? Volt egyiptomi is?  vagy csak egyszer így fordította valaki- és így maradt?! ) 

Nagy Lajos király , aki szerfölött kedvelte a pálosokat, fogadalmat tett: ha nyer a Velence elleni háborúban, megszerzi kedvelt Rendje számára az óhajtott ereklyét.

1381. október 4. éjszaka Velencéből átszállítják Remete Szent Pál testét BUDÁRA. A Velencéből való elszállítás titokban történt, hogy a nép ne próbálja azt megakadályozni. Néhány csont azonban Velencében maradt ereklyeként.

1999-ben ebből küldött egy-egy darabot a velencei pátriárka a budapesti pálos kolostornak, és a lengyel pálos atyáknak.

Előbb a budai királyi kápolnában helyezték el az ereklyét, majd onnan a budaszentlőrinci monostorba, a Pálos Rend főmonostorába szállították át, fényes körmenettel, 1381. november 14-én.

II. Lajos 1523-ban ígéretet kapott a cseh uraktól arra nézve, hogy a Karlstein várában féltve őrzött FEJ- EREKLYÉT kiadják a magyaroknak. 


1523. május 25-én illesztették össze a fejet és a testet Budaszentlőrincen.

A PÁLOSOK , féltve az oly nagy becsben tartott kincset, Szent Pál atyánk ereklyéjét, a török elől elmenekítették előbb az ELEFÁNTI KOLOSTOR -ba (Nyitra megye), majd onnan TRENCSÉN VÁRÁBA , remélve, hogy ott nagyobb biztonságban lesz.

De a török Budaszentlőrinc feldúlása és elpusztítása után 1527-ben eljutott Trencsénbe is, 

ahol a drága EREKLYE az ostrom alkalmával ELÉGETT. (?)
kb. 1186 év telt el....
 
Képtalálat a következőre: „trencsén vára”

https://www.palosrend.hu/…/a-rendr…/326-elso-remete-szent-pal
.......................................................


BOLDOG ÖZSÉB 

EUSZEBIUSZ
EU=Ö, 
USZ-OSZ- a görög mindenhez hozzáteszi végződésként. 
 
ÖZSÉB-ŐS-EB-EB-ŐS 
KI VAGY MI AZ ŐSEB? 
A NAGY KUTYA CSILLAGKÉP
 
A SZÍRIUSZ csillagkép fő csillaga.
A Szíriusz-rendszer egyébként egy két napból és 14 bolygóból álló rendszer, a Nagy Kutya csillagkép Alfa csillaga. Ezt a székelyek már ősidők óta Sánta Katának nevezik, mivel a Szíriusz Alfa és Béta egy kettőscsillag, s ezek egymással kacsázó mozgást mutatnak az égen, ami viszont szabad szemmel nem látható.

 


https://hu.wikipedia.org/wiki/Boldog_%C3%96zs%C3%A9b

"Özséb, gyűjtsd össze a remetéket egy szeretet-közösségbe!”

Esztergomi Boldog Özséb (Esztergom, 1200 körül – Szentkereszt, 1270. január 20.) a pálos rend megalapítója.

Pajtásainak haszontalan szórakozásait elkerülte. És mégis, ez a szelíd, komoly, elvonultságra hajló, könyveket bújó kisfiú senkinek sem volt terhére, sőt, akik közelében éltek, nem győztek betelni szeretetreméltó látásával és édes szavaival.....

A krónikás Özséb külsejéről is elárul valamit: feltűnően szép fiatalember volt, és mindig derűsen, kedvesen mosolygott.

...mindennap mély áhítattal mutatta be a szentmisét, ami akkor ritka és szokatlan dolog volt. 

Olyan filozófiát tanított, amely nem az emberek, hanem Isten tetszését vívta ki.....

Szemlélődő hajlama egyre erősebben nyilatkozott meg, és szinte "predesztinálta" a remeteségre.

Özséb ezután sorra járta az országban a nagyobb remeteségeket. Először a Pécs melletti Szent Jakab-hegyi remetékhez ment, akik már 1225-től közös életet életek.

A legenda szerint Bertalan pécsi püspök által készített szabályzatuk volt. A két monostor ekkor egyesült, amelynek tagjai őt választották meg első tartományfőnökükké. Közösségük égi patrónusává Remete Szent Pált tették meg, s magukat „Első Remete Szent Pál testvéreinek” nevezték. Mivel az első monostor a Szent Kereszt tiszteletére épült, sokáig a „Szent Kereszt testvéreinek” is hívták őket. E két kolostorhoz az idők folyamán egyre több és több kolostor csatlakozott...

Esztergomi Boldog Özséb atya 1270. január 20-án halt meg az általa alapított Szent Kereszt monostorban súlyos betegség után.

Halálos ágyán a szabályok pontos megtartására, a testvéri szeretetre és példaadásra buzdította tanítványait, valamint az elmélkedés és magány szeretetére, és Krisztus buzgó követésére. Jézus és Mária szent nevével ajkán lehelte ki lelkét.

A templom sírboltjában temették el rendtársai, akik azzal vigasztalták egymást, hogy földi atya helyett égi pártfogót nyertek.

https://www.palosrend.hu/…/328-esztergomi-boldog-ozseb-kanon…

BOLDOG ÖZSÉB SZOBORSZENTELÉS A MÁRIA PARKBAN

https://www.youtube.com/watch?v=m3cVMOe9YCM
6:16-tól
https://gyongyostv.hu/28255-szoborszenteles-a-maria-parkban/